فیس‌بوک موافق توقف طرح «استفاده از داده‌های کاربران واتس‌اپ برای تهیه‌ی تبلیغات هدف‌مند»

۳در ماه آگوست، فیس‌بوک از یک برنامه‌ی بسیار بحث‌برانگیز برای برداشت داده‌ها از پیام‌رسان واتس‌اپ خود و ارائه‌ی تبلیغات مرتبط بیشتر با این شبکه‌ی اجتماعی صحبت به میان آورد.
بسیاری از کاربران با این حرکت موافق نبودند، زیرا هیچ راه حل انتخابی در کار نبود، کاربران واتس‌اپ می‌بایست این برنامه را به سرعت می‌پذیرفتند، و حتی اگر کاربران آن را انتخاب نمی‌کردند هم برخی از داده‌هایشان به اشتراک گذاشته می‌شد.
در نهایت، برخی کشورها مانند بریتانیا ایستادگی کرده و با این تصمیم مخالفت کردند.
اداره‌ی کمیسر اطلاعات انگلستان از فیس‌بوک و واتس‌اپ درخواست کرد تا به نحوی بهتر این تغییرات را برای کاربران خود در انگلستان تشریح کنند و اگر چنین کاری انجام ندهند، این اداره‌ی جریمه‌ی سنگینی را برایشان در نظر بگیرد.

خبر خوب چیست؟
در پاسخ به این حواشی، این غول رسانه‌های اجتماعی موافقت کرد تا به اشتراک‌گذاری «داده‌ها» میان فیس‌بوک و واتس‌اپ را در بریتانیا متوقف کند تا فقط آگهی‌های تبلیغاتی موجود روی خود این شبکه‌ی اجتماعی را ادامه دهد؛ این داده‌ها‌ شامل شماره‌ی تلفن کاربران می‌باشد.
کمیسر اطلاعاتی، الیزابت دنم گفت: «ما در حال حاضر از فیس‌بوک و واتس‌اپ خواسته‌ایم تا تعهدی را برای توضیح بیشتر به کاربران به امضاء برسانند، تعهدی که در مورد این‌که چگونه از اطلاعات کاربران استفاده خواهد شد، و نیز اعطای کنترل مداوم روی این داده‌ها به کاربران تنظیم شده است.»
وقتی فیس‌بوک در اواخر فیس‌بوک از این معاهده خبر داد، دنم گفت که تغییرات احتمالی روی قوانین حفاظت اطلاعات انگلستان را بررسی خواهد کرد، و هم‌اکنون یک به‌روزرسانی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این غول شبکه‌های اجتماعی، یعنی فیس‌بوک، با منع به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران در انگلستان موافق است.
دنم گفت که این حق کاربران است که روی اطلاعات خودشان کنترل داشته باشند، وی در حال حاضر از فیس‌بوک و واتس‌اپ خواسته تا به کاربران اجازه دهد تا دسترسی به داده‌هایشان را در ۳۰ روز باقی‌مانده محدود سازند، و به آن‌ها اجازه دهد هر وقت که خواستند این شرایط را نقض کنند.
وقتی که فیس‌بوک در سال ۲۰۱۴ در ازای ۱۹ میلیون دلار فیس‌بوک را خریداری کرد، کاربران نگران این مطلب بودند که تعهدات این شرکت منجر به حفظ حریم خصوصی‌شان نشود. ولی واتس‌اپ به آن‌ها اطمینان داد که حریم خصوصی آن‌ها به هیچ وجه دستخوش آسیب‌ قرار نخواهد گرفت.
اما اندکی بعد از انجام این معامله، کاربران واتس‌اپ احساس کردند که این پیام‌رسان محبوب به آن‌ها خیانت کرده است.
واتس‌اپ بعد از معرفی رمزگذاری پایان به پایان، به یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های ایمن تبدیل شد، ولی این تحول در حریم خصوصی‌اش باعث شد که برخی از کاربران تغییر رویه داده و برنامه‌های امن‌تری مانند تلگرام یا سیگنال را برای ادامه‌ی کار خود انتخاب کنند.

منبع: asis

درباره نماد امنیت وب

“نماد امنیت وب” به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه امنیت نرم افزار و سرویس های تحت وب، با ارائه سرویس های امنیتی برای تمامی کسب و کار ها و دارای نمایندگی شرکت Acunetix (اکوانتیکس) بعنوان محبوب ترین اسکنر امنیتی black box در دنیا، ایمنی وب سایت شما را در مقابل حمله هکر ها تضمین می کند.

LinkedInFacebookTwitter