۲۰۱۵؛ سالی که به سود سرویس وب آمازون (AWS) تمام نشد

مروری بر سال ۲۰۱۵: یکی از ستاره‌ها موجب افول دیگران در زمینه‌ی تجارت شد؛‌ آمازون یا بهتر است گفته شود فضای ابری آن،‌ AWS.
با توجه به این‌که AWS در زیرساخت خود به عنوان یک سرویس Laas فعالیت می‌کند اکنون فروشگاه دیجیتال کتاب، یکی از ارائه‌دهندگان عمده‌ی این زیرساخت است.
خدمات AWS بسیار فراتر از محاسبه و ذخیره‌سازی حرکت کرده‌اند و اکنون این سرویس دست روی خدمات فروشگاه‌های بزرگ داده، مشکلات بازیابی، شبکه‌های ارائه‌ی محتوا و … گذاشته است.
پیکان رشد خدمات AWS چنان سریع حرکت کرده است که از نقطه‌ی قرمز نیز گذشته است، فروشگاه داده‌ی AWS به عنوان یکی از خدمات ارائه‌شده در جولای به موتور پایگاه داده‌ای مربوط به آمازون اضافه شد.
آمازون ادعا کرده است که ۹۵ درصد رشد سالیانه را در ماشین‌های مجاز (EC۲) داشته است و نرخ انتقال اطلاعات S۳ سالیانه‌ی آن ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.
همه‌چیز پیوسته بزرگ‌تر می‌شود، AWS اعلام کرده است که اولین منطقه‌ی فعالیت خود را در انگستان راه‌اندازی خواهد کرد: تعهدی که نیاز به چندین پایگاه داده فیزیکی خواهد داشت.

اما به لحاظ مالی چه معنایی برای این شرکت داشته است؟
بررسی وضعیت مالی
پس از هیجان‌زدگی‌های زیادی که بیشتر در وال‌استریت و در میان رسانه‌های بزرگ ایجاد شد، آمازون شروع به گزارش‌دادن میزان پولی که AWS برای این شرکت به ارمغان آورده است، کرده است.
تا امسال AWS در آمریکای شمالی در میان ستون‌های صفحه‌های گسترده‌ی آمازون پنهان بود.
آمار و ارقام نشان می‌داد که در ماه آوریل فروش خالص ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رقم خورده است. دو فصل بعد این رقم به میزان ۲ میلیارد دلار در برابر ۱.۱ میلیارد دلار رسید تغییراتی که به ترتیب به میزان ۴۲ و ۱۸۱ درصد بودند.
سود این شرکت در میانه‌ی این فصول کم و بیش دو برابر شده است از ۲۶۵ میلیون دلار به میزان ۵۲۱ میلیون دلار و به میزان ۹۶ درصد رسیده است.
چگونه این‌ها برای رقابت بر روی هم انباشته شدند. غول‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات نرم‌افزاری پس از تسلط بر شرکت به سمت فضای ابری یورش بردند.
به لحاظ مالی این مقایسه تقریباً غیرممکن است. هر شرکتی که در صنعت فن‌آوری ابری در حال رشد سریع است ادعا می‌کند که در این زمینه پیشرو است.
اما همه پشت نرخ اجرا مخفی شده‌اند- که ادعا می‌کند تجارت آینده از شکل امروزین آن تعمیم خواهد یافت.
نرخ اجرا به عنوان یک صدای اقتصادی و ریاضی اعداد پشت یک وام بدون پشتوانه است. حتی مدیرعامل سابق خون‌گرم مایکروسافت استیو بالمر نیز بیشتر فعالیت خود را پشت نرخ اجرا مخفی می‌کرد تا در نهایت بگوید مایکروسافت واقعاً چقدر فروخته است.
او درباره چیزی صحبت می‌کرد که مایکروسافت از آن به عنوان فضای ابری هوشمند در مقوله‌ی گزارش‌های اقتصادی نام می‌برد و شامل ویندوز سرور Azure و حرکت تجاری در این زمینه می‌شد.
این شرکت اعلام کرد که رشد هشت درصدی را در فصل اخیر به میزان ۵.۹ میلیارد دلار تجربه کرده است.
درآمد Microsoft Azure و استفاده‌ی محاسباتی آن در کنار Office۳۶۵ محصول خلاقانه‌ی برخط این شرکت که برای همکاری برخط طراحی شده است، به طور سالیانه دو برابر شده است.
شرکت‌های عظیمی چون SAP و Oracle نیز رشد فوق‌العاده‌ای را در خدمات ابری خود گزارش‌کرده اند.
Sap در اکتبر ۱۱۶ درصد رشد را به میزان ۶۰۰ میلیون یورو گزارش کرد و اوراکل در فصل دوم سال کاری خود و ماه دسامبر ادعای ۲۶ درصد رشد را داشته است.
اما برخلاف Sap تجارت اصلی شرکت اوراکل به خاطر صرف هزینه در ارائه‌ی نرم‌افزارهای تجاری محلی به کندی پیشرفت کرده است.
در گزارش ماه اکتبر شرکتSap رشد نرم‌افزارهای جدید و نگهداری آن‌ها به میزان ۱۱ درصد و مبلغ ۳.۵ میلیارد یورو (۳.۹ میلیارد دلار) افزایش یافته است؛ در حالی‌که اوراکل گزارش داده است که هسته‌ی اصلی نرم‌افزارهای شرکت که به صورت محلی عرضه می‌شوند فصل به فصل رو به افول بوده‌اند. در ماه دسامبر اوراکل گزارش داده است که کاهش فصلی دیگری را به میزان ده درصد و مبلغ ۶.۳۶ میلیارد دلار تجربه کرده است.
از همه بدتر شرکت‌هایی هستند که محصولات آن‌ها را نمی‌توان به صورت یک‌باره برای خرید عرضه کرد. شرکت IBM غول سابق نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و خدمات دنیا، هنگامی که گزارش داد ۱۴ درصد در سه‌ماهه‌ی سوم سال کاهش سود را به مبلغ ۳ میلیارد دلار تجربه کرده است، نشان داد که ۱۴ فصل را در رکود گذرانده است.
شرکت آی‌بی‌ام نیز مانند دیگران فعالیت خود را با فن‌آوری‌های ابری در هم آمیخت به طوری‌که مقایسه‌ی بدون ابهام آن را غیرممکن ساخته است:‌ فن‌آوری ابری آی‌بی‌ام با تجزیه و تحلیل‌ها و تعامل‌هایی اضافه شده است تا مقوله‌ای به نام درآمد الزامی راه‌بردی شکل بگیرد.
این ۱۷ درصد رشد در یک سال اتفاق افتاد در حالی‌که خدمات معمول مخلتط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت همه دچار افت شدند.

دور ریختن قدیمی‌ها و آوردن جدیدها
به مانند سال‌های قبل، AWS سرعت خود را بر افزایش امکانات و توسعه قرار داده است. AWS ادعا کرده است که ۵۰۰ ویژگی‌ جدید و خدمات را تا ۶ اکتبر عرضه کرده است. این را با ۵۱۶ ویژگی مهم برای کل سال ۲۰۱۴ و ۲۸۰ ویژگی سال قبل از آن مقایسه کنید.
این رقابت برای رسیدن به هم‌دیگر در بسیاری از جهات به ناکامی می‌انجامد و یا در مواردی مانند شرکت آی‌بی‌ام برای دست‌یابی شرکت برای افزودن ویژگی‌هایی به فن‌آوری ابری خود شکست می‌خورد.
چنین رقابتی برای پیشی گرفتن در شرکت مایکروسافت نیز وجود دارد جایی که تحلیل‌گر برجسته‌ی گارتنر، Lydia Leong اعلام کرد که مایکروسافت دومین شرکت در زمینه‌ی فن‌آوری ابری بعد از AWS است. برای اتصال بیشتر به انگلستان مایکروسافت اعلام کرده است که نقشه‌هایی برای مرکز داده‌ی جدید Azure در این کشور دارد که اولین پایگاه این شرکت در این کشور است.
اما Leong می‌گوید که Azure شرکت مایکروسافت با AWS تفاوت دارد. با وجود این‌که به اندازه‌ی کافی خوب است اغلب از کامل بودن و شفافیت خدمات آمازون بی‌بهره است. از لحاظ رشد، او شرکت مایکروسافت را ارزیابی می‌کند که می‌تواند روابط موجود با مشتریان محلی خود را به فضای ابری منتقل کند.
شرکت اوراکل نیز مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در کنفرانس سالانه‌ی OOW عرضه کرد در حالی‌که بعد از آن شرکت HP، فن‌آوری ابری هلیون با پشتیبانی از Docker به‌روزرسانی کرد.
البته شرکت HP در نگرانی‌های زیادی به سر می‌برد.
این شرکت بعد از تقسیم‌بندی به دو بخش شرکتی مختلف با سرعت زیادی به سمت فن‌آوری‌های ابری هجوم برد.
در ابتدا شرکت HP اعلام کرد که خدمات ابری عمومی Helion ‌ را در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ از بین خواهد برد- دقیقاً پنج سال بعد از این‌که از برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی خود برای میزبانی همه‌ی سرویس‌ها برای همگان رونمایی کرد.
در مرحله‌ی بعد شرکت HP از تعهد خود برای فن‌آوری متن‌باز OpenStack که پایه‌ی هلیون است، با تبدیل شدن به یک شریک اختصاصی فن‌آوری ابری Azure مایکروسافت عقب‌نشینی کرد. HP‌ اعلام کرده است که بر اساس نیاز مشتری‌ها Helion را در سخت‌افزارهای خود عرضه خواهد کرد.
بنابراین آینده‌ی OpenStack در حال حاضر چندان مشخص نیست: HP‌ که بزرگ‌ترین متعهد پروژه‌ی OpenStack بود مهندسان خود را در این پروژه برای بهبود ابعاد زمخت آن و کاربرد پسندتر کردن آن به کار می‌گیرد.
حرکت HP پروژه‌ی OpenStack را حتی بیشتر به عنوان یک سکوی ابری بازنده تبدیل می‌کند. هنگامی که به عنوان جایگزین بازی برای فن‌آوری خصوصی و شخصی AWS در نظر گرفته شود، OpenStack می‌تواند به سرعت به عنوان جایگاهی برای ارائه‌دهند‌گان فن‌آوری ابری محلی و چیزی در پشت دیوار آتش در نظر گرفته شود.
اکنون ما چه چیزی را از یاد برده‌ایم؟ بله گوگل با تغییر الفبای تبلیغات در سال ۲۰۰۸ با استفاده از موتور نرم‌افزاری خود به شما اجازه می‌داد تا نرم‌افزارها را در سکوی گوگل میزبانی کنید؛ گوگل با فاصله‌ی کمی پشت آمازون قرار داشت.
هفت سال بعد دیگر گوگل در شرایطی نبود که ارائه‌دهنده‌ی یک سرویس ابری عمومی برای شرکت‌ها باشد.
در حقیقت گفت‌وگوهایی که The Reg با مشتریان داشته است نشان می‌دهد که گریزی کامل از خدمات گوگل وجود دارد و مدیران فن‌آوری می‌گویند که گوگل به راحتی فاقد ویژگی‌ها و حمایتی است که از ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های آی‌تی انتظار می‌رود.
و اکنون فن‌آوری ابری یک موضوع مهم برای گوگل است، همچنان‌که معاون ارشد زیرساخت‌های فنی این شرکتUrs Hölzle گفته است که درآمد فن‌آوری ابری گوگل در سال ۲۰۲۰ از تبلیغات بیشتر خواهد شد. در چشم‌اندازی محدود، درآمد فن‌آوری ابری گوگل هنوز در زمره‌ی فهرست درآمدهای ترازنامه‌ی گوگل است که میزان آن امسال بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود. در مقابل گوگل مبلغ ۱۶.۷۹ میلیارد دلار از تبلیغات در آخرین فصل خود درآمد داشته است.
چه باید کرد؟ انتصاب رئیس سابق شرکت که در این زمینه فعالیت اساسی داشته است، مدیرعامل سابق شرکت VMware Diane Greene.
Greene به عنوان عضو هیئت‌مدیره‌ی گوگل نامش را به عنوان مدیرVMware در دوره‌ی گسترش این شرکت به عنوان یک شرکت سریعاً پیشرو کسب کرد و در سال ۲۰۰۳ آن را به EMC به مبلغ ۶۳۵ میلیون دلار فروخت؛ او در سال ۲۰۰۸ از سوی صاحب شرکت VMware یعنی EMC برکنار شد.
Greene در ماه نوامبر اجرای فن‌آوری ابری گوگل را با ارائه‌ی تبلیغات با فاصله‌ی زیادی بعد از شرکت‌های مایکروسافت و آمازون در دست گرفت.
Larry Page از مؤسسان گوگل و رئیس اجرایی Alphabet، منصب جدید Greene را یک مسئولیت جدید و سنگین نامیده است.

فن‌آوری ابری خصوصی
این همه درباره‌ی فن‌آوری ابری عمومی صحبت شد، اما در مورد فن‌آوری ابری خصوصی چه؟
VMware تاج خود را پس گرفته است اما بر طبق گفته‌ی گارتنر مایکروسافت برای پر کردن شکاف عمل‌کرد با آن به وسیله‌ی Hyper-V با شرکت VMware در حال چالش است.
همچون فن‌آوری ابری عمومی مسائل مربوط به AWS هم مطرح است. در ضربه‌ی بعدی به VMware شرکت HP فن‌آوری EVO:RAIL خود را تعطیل کرده و به همکاری با مایکروسافت در پروژه‌ی Azure پرداخت.
ما سریع‌ترین رشد را داریم، نه ما سریع‌تریم! چیزی که در این سال آشکار است این است که در زمینه‌ی رقبا AWS با ویژگی‌های خود بهترین نیست، با وجود این ‌همه مسابقاتی که برای ارائه‌ی خدمات‌ی اولیه و در حال اجرا صورت می‌گیرد.
و اکنون همه ادعای رشد دارند. چگونه چنین چیزی امکان دارد؟‌ به این خاطر که عمل واقعی سال ۲۰۱۵ در انواع معاملات شرکت‌های آی‌تی ساده‌کردن ثبت‌نام مشتریان برای سرویس‌های ابری به هر شکل و فرمی بود.
وب‌گاه The Reg دریافته است که غول‌های تجاری، برای کسب مشتری به ارائه‌ی ابزارهای مختلف اضافی به افراد می‌پردازند تا این‌که دست کم آن‌ها را از مشتری‌شدن برای سرویس‌های AWS باز دارند.
شرکت اوراکل پاداشی برابر هفت برابر حقوق به کارکنان خود برای به حرکت درآوردن زیرساخت‌ها، سکوها و نرم‌افزارهای شرکت به عنوان یک سرویس می‌پردازد.
InfoWorld گزارش داده است که شرکت اوراکل فن‌آوری ابری خود را از ۹۰ درصد قراردادهایش دور نگه داشته است.
اوراکل تنها نبوده است: مایکروسافت به مشتریان خود ۱۵ درصد تخفیف برای نرم‌افزارهای تجاری برنامه‌ریزی شده می‌دهد و میلیون‌ها دلار برای مجموعه Office۳۶۵ خود به مشتریان امتیاز می‌دهد حتی اگر آن‌ها برای استفاده از آن برنامه‌ای نداشته باشند.
دیگران نیز به همین ترتیب برای مبارزه با تسلط غیرقابل اجتناب AWS پیش رفته‌اند. با حرکت عمیق‌تر آمازن به سمت ذخیره‌ها، تجزیه ‌و تحلیل‌ها و فروشگاه‌های ابری، شرکت EMC با مبلغ بی‌سابقه‌ی ۶۷ میلیارد دلار در چنگ شرکت سازنده‌ی رایانه‌ی Dell قرار گرفت.
رقیب شرکت Dell یعنی شرکت HP‌ نیز نه‌تنها فن‌آوری ابری عمومی خود را تعطیل کرد، بلکه شرکت خود را به دو قسمت تقسیم کرد یکی برای تولید رایانه‌های شخصی و دیگری برای عرضه‌ی خدمات کارگزارها، فن¬آوری ذخیره‌سازی و ابری. این شبیه به تقسیم امپراتوری روم شده است: آیا امپراتوری HP‌ نیز به همان نسبت باقی خواهد ماند؟
به هر حال برای یک سال دیگر هم آمازون در صدر قرار گرفت، تا حدودی به خاطر دستاوردهای قبلی خود و تا حدودی نیز به خاطر ضعف و سقوط دیگر رقبای این شرکت.
موقعیت AWS با رشد و عرضه‌ی ویژگی‌های جدید این سرویس تقویت شده است.
این عرضه‌ی ویژگی‌ها، دایره‌ای مؤثر است که برخی از آن به عنوان قفل‌کننده نام می‌برند: هر چه ویژگی‌های بیشتری به AWS اضافه می‌شود، مشتریان عمیق‌تر در آن فرو می‌روند و مهاجرت از آن سخت‌تر خواهد بود.
برای اکثر رقبای AWS این مسابقه به شکل AWS منجر نخواهد شد – بلکه به مقام دوم هم بعد از آن نمی‌رسند، آنچنان‌که مایکروسافت به ادعای گارتنر به آن رسیده است.
این رقابتی برای رسیدن به مقام سوم و بعد از آن در سال ۲۰۱۶ است.
اما این به آن معنا نیست که AWS غیر قابل دسترسی است. درست است که AWS اکنون تسلط کاملی دارد اما دیگران نیز مدت‌ها قبل از آن فن‌آوری را در اختیار داشته‌اند و زمان زیادی است که افول کرده و ناپدید شده‌اند.

چه خطراتی AWS را تهدید می‌کند؟
بسیار خوب قابلیت‌های زیادی در آن گنجانده شده است- صدها قابلیت در آن وجود دارد که دیگران برای رسیدن به آن باید تلاش بسیاری انجام دهند.
AWS‌ هنوز قیمت مطلوبی ندارد- یا قیمتی بیش از ۵۰ برابر بیشتر از گوگل و مایکروسافت در حیطه‌ها و نقاط مختلف قرار دارد.
وقتی به این راه‌کار می‌رسیم که مالک یک امپراتوری فن‌آوری با سابقه با قیمت‌های بالا بر اختلالات ممکنه به خوبی غلبه می‌کند؛ AWS در جهت درستی حرکت می‌کند.

آیا کسی می‌تواند در سال ۲۰۱۶ AWS را متوقف کند؟‌
در این مورد ظاهراً تنها بانک مرکزی آمریکا یعنی فدرال رزرو.
برای تبدیل شدن به روش استاندارد در میان گزارش‌ها، فن‌آوری‌ها از روش‌های تملق‌آمیز برای پوشش و گسترش خود استفاده می‌کنند. AWS در سال ۲۰۱۵ AWS در این مورد راه اشتباه را در پیش نگرفته است.
گزارش‌هایی که در مورد AWS‌ ارائه شده‌اند، بر مشتریان و رشد درآمد و سود عملیاتی آن تمرکز کرده‌اند و نه بر سود خالص یا سود پس از کسر هزینه یا هزینه‌هایی مانند پرداخت سود.
بسیاری از ماجراهای موفق شرکت‌های فن‌آوری در سال ۲۰۱۵ در راه‌اندازی کار با پول ارزان یا کم‌بهره صورت گرفته است مشابه مورد شرکت Uber.
شرکت تحلیل‌گر Canalys به بیان چیزی پرداخته است که از آن به عنوان راز گزارش نشده و ضعف بزرگ AWS نام می‌برد: Canalys می‌گوید که هزینه‌های سرمایه‌ای این شرکت ۳.۵ میلیارد دلار در سال است.
اگر نرخ بهره پایین بماند، با استفاده از وام کم‌بهره این رقم قابل کنترل است. نرخ بهره‌ی آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون به خاطر بحران مالی نزدیک به صفر بوده است. یک درصد نرخ بهره برای ۳.۵ میلیارد دلار یعنی پرداخت سودی برابر ۱۴۰ میلیون دلار برایAWS .
اما این افزایش به ناچار افزایش هزینه‌های وام‌گیرندگان را در بر خواهد داشت یا حاشیه‌ی سود را از بین می¬برد. به این ترتیب با نرخ سود ۵ درصد هزینه‌ای حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای AWS در بر خواهد داشت. این به چه معناست؟
کنترل هزینه‌ی بیشتر، موجب محدودیت در سرمایه‌گذاری در زمینه‌های ساخت مراکز داده بیشتر و آزادی کاهش قیمت‌ها خواهد شد.
بالاخره بانک مرکزی آمریکا پس از ماه‌ها گمانه‌زنی در ماه دسامبر نرخ بهره را برابر ۰.۲۵ درصد قرار داد. این بدان معناست که بانک‌های ایالات متحده‌ی آمریکا اکنون می‌توانند نرخ بهره را بین ۰.۲۵ تا ۰.۵۰ درصد برای وام تنظیم کنند.
Steve Brazier از شرکت Canalys می‌گوید: «اگر نرخ بهره افزایش پیدا کند، که ما انتظار آن را داریم که همه‌چیز تغییر خواهد کرد. سرمایه‌گذاری هزینه¬برتر خواهد شد، و فن‌آوری‌های ابری در پی آن گران‌تر تمام خواهد شد.»
این مشکل همه‌ی ستاره‌هاست. آن‌ها بالاخره زمانی انرژی و نیروی خود را از دست خواهند داد.

منبع: asis

درباره نماد امنیت وب

“نماد امنیت وب” به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه امنیت نرم افزار و سرویس های تحت وب، با ارائه سرویس های امنیتی برای تمامی کسب و کار ها و دارای نمایندگی شرکت Acunetix (اکوانتیکس) بعنوان محبوب ترین اسکنر امنیتی black box در دنیا، ایمنی وب سایت شما را در مقابل حمله هکر ها تضمین می کند.