ملاحظاتی در مورد پشتیبان‎گیری از داده‌های CRM در فضای ابری

زمان، مکان، و چگونگی پشتیبان‌گیری از داده‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، تصمیماتی هستند که باید توسط هر سازمانی که به این کار نیاز دارد، بررسی شوند. در این تصمیمات ملاحظاتی باید رعایت شوند: شما می‌خواهید از چه نوع داده‌هایی پشتیبان تهیه کنید؟ چه نوع نرم‌افزارهایی این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آیا این نرم‌افزارها قدیمی هستند و آیا بر روی فضای میزبان نصب هستند؟ شما به چه میزان فضا برای آن‌ها احتیاج دارید؟ معمولاً هر چند وقت یکبار باید از این داده‌ها پشتیبان تهیه شود؟
شرکت‌ها قبل از اینکه حتی گزینه‌های پشتیبان‌گیری داده‌های ابری خود را نظیر خدمات آمازون یا پشتیبان‌گیری گوگل، در نظر داشته باشند، نیاز دارند تا به این پرسش‎ها پاسخ دهند. اما علاوه بر این ملاحظات خاصی در این مورد وجود دارد که چه هنگامی و چگونه باید از داده‌های CRM شرکت در فضای ابری پشتیبان تهیه کرد. به دلیل ماهیت این داده‌ها که در بسیاری از موارد می‌توانند شامل داده‌های مالی و اقتصادی باشند، این موارد را قبل از تصمیم نهایی باید در نظر گرفت.

امنیت باید شفاف باشد!
امنیت تا کنون یکی از مهم‎ترین ملاحظات پشتیبان‌گیری فضای ابری بوده است. شما باید تضمین داشته باشید که داده‌های شخصی و مالی مشتریان شما به دست افراد نااهل نیفتد. اگر این اتفاق بیفتد، که در چند ساله گذشته در مواجهه با نفوذهای عمده به داده‌ها افتاده است، نه تنها سازمان شما به لحاظ مالی مسئول است بلکه مشتریان شما نیز امانتداری شما را زیر سؤال خواهند برد.
هنگامی که به گزینه‌های پشتیبان‌گیری از داده‌های CRM در فضای ابری فکر می‌کنید، زمانی را برای بررسی وضعیت امنیت داده‌های خود اختصاص دهید، هم در مورد داده‌هایی که مقیم هستند و هم هنگامی که داده‌ها انتقال پیدا می‌کنند. آیا ارائه‌دهنده‌ی خدمات پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی شما در برابر نفوذهایی که احیاناً ممکن است رخ بدهند، خود را مسئول می‌داند؟ در بسیاری از موارد، پاسخ خیر است و حتی اگر آن‌ها برخی از مسئولیت‌ها را هم قبول کنند، باز هم سازمان شما متحمل بار سنگین این اتفاق خواهد بود، چرا که مشتریان به شما اعتماد کرده‌اند تا داده‌های آن‌ها را از دست مجرمان دور نگه دارید.
کارکنان این ارائه‌دهندگان خدمات ابری چگونه کار می‌کنند؟ چه کسی به داده‌های شما دسترسی دارد؟ چه نوع کنترل‌های فیزیکی وجود دارد؟ چه ابزارهای شفاف‌سازی، امنیتی و رمزنگاری در دسترس هستند؟ گزینه‌هایی که ممکن است برای کنترل‌های امنیتی اضافی صرف بشود را نیز در نظر داشته باشید، چرا که برخی از ارائه‌دهندگان خدمات ذخیره و پشتیبان‌گیری ابری، اقدامات امنیتی خود را در زمره‌ی خدمات اضافی می‌دانند.

پشتیبان‌گیری باید کامل باشد!
یکی دیگر از ملاحظات این است که پشتیبان‌گیری از داده‌های شما تا چه حد کامل است. برای برخی از سازمان‌ها، داده‌های CRM، هنوز به صورت سیلویی ذخیره می‌شوند. اگر برای شرکت شما نیز این موضوع صحت داد، شما باید چه کنید تا مطمئن شوید همه‌ی داده‌های شما و نه داده‌هایی که اغلب استفاده می‌شوند در این پشتیبان‌گیری حضور دارند؟ این ملاحظات شامل داده‌هایی می‌شود که در حال حاضر وجود دارند، ولی به ندرت ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. ممکن است به ندرت لازم باشد که به آن‌ها مراجعه کنید، ولی اگر آن‌ها را از دست بدهید، ممکن است متحمل چه هزینه و خساراتی شوید؟
یک جنبه دیگر از پشتیبان‌گیری کامل، توانایی دسترسی به داده‌ها در صورت از دست دادن آن‌هاست. برای برخی از سازمان‌ها، این عامل به منزله پشتیبان‌گیری و بازیابی است. اگر شما همه‌ی داده‌های خود را در اثر یک فاجعه‌ی طبیعی از دست بدهید، چگونه می‌خواهید فردا دوباره کار خود را راه اندازی کنید؟ شما به چیزی بیشتر از داده‌های تنها نیاز دارید. شما نیاز به نسخه‌هایی از نرم‌افزارهایی دارید که از این داده‌ها استفاده می‌کنند. آیا آن‌ها نیز در برنامه پشتیبان‌گیری شما حضور دارند؟‌ این برنامه‌ها هر چند وقت یکبار به‎روزرسانی می‌شوند؟

تناوب و فاصله‌ی این پشتیبان‌گیری‌ها نیز اهمیت خاصی دارد، چرا که نرم‌افزارهایی که به صورت منظم به‌روزرسانی می‌شوند، ممکن است، تغییراتی را در داده‌های CRM شما که از آن‌ها پشتیبان گرفته‌اید پدید آورند. اگر شما آخرین نسخه‌‌ی داده‌های جمع‌آوری شده توسط این نرم‌افزارها را نداشته باشید، و یا شما نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزارهایی را که با آن‌ها کار کرده‌اید از دست بدهید، ممکن است برای دسترسی به داده‌ها با این نسخه‌های جدید مشکل پیدا کنید. در نظر داشته باشید که از نرم‌افزارهای اصلی خود نیز با همان تناوب و فاصله‌ای که از داده‌های CRM پشتیبان می‌گیرد، پشتیبان‌گیری کنید. ممکن است انجام این کار اندک هزینه بیشتری برای شما در بر داشته باشد، اما در درازمدت، شما دارای اطمینان و امنیت هستید و می‌دانید که هر گاه واقعه‌ی غیرمنتظره‌ای رخ دهد، می‌توانید دوباره روی پاهای خود بایستید.

منبع: asis

درباره نماد امنیت وب

“نماد امنیت وب” به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه امنیت نرم افزار و سرویس های تحت وب، با ارائه سرویس های امنیتی برای تمامی کسب و کار ها و دارای نمایندگی شرکت Acunetix (اکوانتیکس) بعنوان محبوب ترین اسکنر امنیتی black box در دنیا، ایمنی وب سایت شما را در مقابل حمله هکر ها تضمین می کند.