خریداران آینده یاهو چشم به داده‌های مشتریان این شرکت دارند؟

شرکت Verizon گفته است که در حال بررسی احتمالی خرید یاهو است.
خریداران بالقوه شرکت اینترنتی یاهو می‌توانند شرکت‌های Verizon (شرکت مخابراتی در آمریکا)، شرکت Comcast (یکی از شرکت‌های چندرسانه‌ای آمریکا) و همینطور AT&T باشند، که می‌خواهند به گنجینه داده‌های ۲۰ ساله مشتریان یاهو دسترسی داشته باشند.
جک گلد، تحلیلگر مؤسسه جی گلد می‌گوید: «واکاوی داده‌های مشتریان نیاز اساسی همه این شرکت‌هاست.»
گلد می‌افزاید: «این شرکت‌ها می‌توانند از اطلاعات شرکت یاهو برای بهتر دانستن علاقمندی‌ها و نیازهای مشتریان در موضوعات خاص استفاده کنند به این شکل که تمایلات آنها را از روی کلیک کردن بر روی تبلیغات مختلف شناسایی کنند و دریابند که آنها معمولاً از چه نوع تبلیغاتی خرید می‌کرده‌اند.»
بیل منزس که تحلیلگری از مؤسسه گارتنر است می‌گوید: «کار سختی است که ارزیابی کنیم خریداران بالقوه یاهو با دارایی‌های بسیار ارزشمند آن می‌خواهند دقیقاً چه کنند. ممکن است کار آنها چیزی مربوط به استفاده از بستری از محتوای داده‌ها و آگهی‌های تلفن باشد که یاهو ایجاد کرده است و استفاده از آنها موجب درآمد پایدار می‌شود و یا فقط توانایی دستیابی به مجموعه عظیمی از اطلاعات کاربران باشد. به هر حال این بسترهای کاری و اطلاعات کاربری به هم وابسته‌ هستند.»
هنوز این‌که آیا یاهو واقعاً قصد فروش تجارت اینترنت خود را دارد مشخص نیست، اما این احتمال هنگامی افزایش یافت که هفته‌ی گذشته یاهو اعلام کرد که طرح خود را مبنی بر تقسیم ۳۱ میلیون دلار سهام خود را با شرکت تجارت الکترونیکیِ چینیِ علی‌بابا کنار گذاشته است و به جای آن تصمیم دارد که باقیمانده دارایی‌های اینترنتی خود را تبدیل به شرکت‌های جدیدی کند.
رئیس هیأت مدیره یاهو می‌گوید: «این تقسیم‌بندی دارایی‌ها به این معنی نیست که یاهو قصد دارد کسب و کار اینترنتی خود را بفروشد، اما اگر پیشنهادهای خوبی در این زمینه ارائه شود هیأت مدیره موظف است که آنها را در نظر بگیرد.»
هسته اصلی تجارت اینترنتی یاهو شامل یاهومیل و اخبار یاهو می‌شود که به گفته مقامات یاهو، سومین وب‌گاه اینترنتی به لحاظ تعداد بازدیدکننده در آمریکا است و در ماه اکتبر ۲۱۰ میلیون بازدید کننده داشته است. بنابراین در جایگاه سوم بعد از گوگل و فیسبوک قرار دارد.
تحلیل‌گران ارزش هسته اصلی کسب و کار اینترنتی یاهو را بین ۲ تا ۴ میلیارد دلار تخمین می‌زنند. کانتور فیتس گرالد یکی از تحلیگران ارزش کسب و کار اینترنتی یاهو را ۳.۹ میلیارد دلار در ماه اکتبر تخمین زده است.
در این حال ارزش سهام یاهو هفته‌ی گذشته ۳۳٫۶ دلار بود که ۵ دلار نسبت به اوایل ماه ژانویه کاهش یافته است. یاهو تحت مدیر عاملی ماریسا مایر سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه‌های ویدئوهای برخط، ‌نرم‌افزارهای تبلیغاتی و نرم‌افزارهای تلفن همراه انجام داده است، اما درآمد این شرکت از ۴٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ که او مدیرعاملی این شرکت را در دست گرفت به ۴٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است و انتظار می‌رود این رقم به ۴٫۰۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ تنزل کند.
اگر این شرکت اینترنتی تصمیم بگیرد که کسب و کار اینترنتی خود و یا دست کم بخشی از آن را بفروشد، علاقمندان به این خرید می‌توانند کسانی باشند که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت هستند.
بر طبق گزارشی از شبکه بلومبرگ، لاول مک آدام مدیرعامل شرکت Verizon در یک کنفرانس تجاری داخلی این شرکت اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی خرید احتمالی دارایی‌های اینترنتی شرکت یاهو است. روز قبل از آن، فرن شامو، مدیر ارشد مالی این شرکت گفت که ممکن است پس از بررسی‌های استراتژیک، معامله‌ای با یاهو داشته سر بگیرد.
تحلیل‌گران و ناظران این زمینه می‌گویند که شرکت در موقعیتی مشابه شرکت‌های AT&T و Comcast است، که می‌خواهند دسترسی خود به محتوای اینترنت و اطلاعات کاربران آن را افزایش دهند.
اطلاعات یاهو ارزش مالی زیادی دارند. یاهو اطلاعات فوق‌العاده‌ای در جستجوهای اینترنتی و استفاده مردم از پیام‌های فوری انباشته کرده است. همه این داده‌ها در بلوک‌های بزرگتری ذخیره شده و در دسترسی کسانی قرار خواهند داشت که یاهو را خریداری کنند.
ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی مانند شرکت‌ Verizon می‌خواهند هر چه بیشتر شبیه به گوگل و فیسبوک باشند. ارزش هر گونه معامله‌ای که با یاهو انجام خواهد شد برابر ارزش دسترسی به داده‌های مشتریان یاهو است.
شرکت Verizon در ماه مه اعلام نمود که یکی دیگر از خدمات‌دهندگان تاریخی اینترنت یعنی شرکت AOL را به قیمت ۴٫۴ میلیارد دلار خریده است. این معامله در ماه ژوئن بسته شد.
هنوز چندان روشن نیست که AOL چقدر می‌تواند به Verizon کمک کند.

منبع: asis