بازار‌ آی‌تی ایران در دستور کار شرکت‌های آمریکایی

پس از توافق هسته‌ای، هر روز شاهدیم نام یکی از شرکت‌های آمریکایی با عنوان اینکه قصد فعالیت جدی‌تری در ایران دارد، مطرح می‌شود. معروف‌ترین آنها نیز مایکروسافت و اپل بودند. البته دراین‌میان برخی نام‌های دیگر مانند HP و جنرال‌الکتریک نیز دیده می‌شد. پیش‌تر نیز محمدرضا طلایی، رئیس مجمع تشکل‌های فناوری ایران از ملاقات‌های مسئولان ایرانی فناوری اطلاعات با برندهای معتبر دنیا در نمایشگاه جیتکس امارات خبر داده بود. دراین‌باره محسن جلال‌پور، رئیس اتاق تهران نیز در جریان حضور غرفه ایران در نمایشگاه جیتکس امارات گفته بود: «اینکه دقیقا چه تعداد برند خواستار ورود به بازار ایران هستند، محاسبه‌کردنی نیست، اما حداقل می‌توان گفت نمایندگان اوراکل، ‌آی‌بی‌ام و ودافون، مایکروسافت، اپل، جماتلو، جکیز بیزنس، سولوشن، فاموکو، فالو سافت و بیزنس فرانس خواستار حضور در بازار ایران با قبول همکاری در زمینه انتقال دانش فنی شدند».

به نوشته «وال‌استریت ژورنال»،‌ شرکت‌‌های بزرگ آمریکایی خود را برای ورود به بازار ایران پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها آماده می‌کنند. به نوشته این روزنامه، ‌شرکت‌های بزرگ آمریکایی، ازجمله تولید تجهیزات رایانه‌ای «اچ‌پی» و «جنرال‌الکتریک»، فعالانه در حال بررسی ورود به بازار ایران، در آستانه رفع تحریم‌ها علیه این کشور هستند. در‌حالی‌که شرکت‌‌های‌ آمریکایی، غیر از شرکت‌‌های غذایی، قطعات یدکی هواپیما و تجهیزات پزشکی، همچنان از انجام مبادلات مستقیم مالی با ایران منع شده‌اند. یک مقام دولت آمریکا می‌گوید اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز «اجرای برجام»، با صدور مجوزی به بخش‌های امور خارجی‌های آمریکا اجازه فعالیت‌های اقتصادی با ایران را خواهد داد.

در همین راستا به‌تازگی مؤسسه تحقیقاتی BMI مستقر در انگلستان گفته است: شرکت‌های آمریکایی رسما ورود به بازار‌ آی‌تی ایران را در دستور کار خود قرار داده و به‌زودی شاهد حضور رسمی شرکت‌هایی مانند اچ‌پی و اپل خواهیم بود. براساس پیش‌بینی این مؤسسه، بازار رایانه، موبایل و گیم در ایران از رقم ٩,۵‌ میلیارد دلار در سال ٢٠١۴ به رقم ١٣‌ میلیارد دلار خواهد رسید و جمعیت ٧٧‌میلیونی ایران پتانسیل حضور بزرگان‌ آی‌تی دنیا را در خود دارد. از سوی دیگر شرکت‌های آسیایی و اروپایی که منتظر برداشته‌شدن رسمی تحریم‌ها نشده‌اند، سعی کرده‌اند به‌ صورت خزنده وارد بازار ایران شوند و به‌ همین ‌دلیل شرکت‌های آمریکایی از این بابت احساس نگرانی کرده‌اند که مبادا بازار جدیدی مثل ایران را برای همیشه از دست بدهند. بر همین اساس، شرکت HP Sarl که شعبه سوئیسی اچ‌پی آمریکاست، ماه گذشته موافقت‌نامه رسمی با مقامات ایرانی در زمینه فروش محصولات سخت‌افزاری و پشتیبانی فنی از سرورهای اچ‌پی را (که در ایران بسیار محبوب بوده و در دوران تحریم نیز دور زده می‌شده) امضا کرده تا بتواند فروش رسمی محصولاتی مانند تبلت، لپ‌تاپ و… را به‌زودی در ایران راه‌اندازی کند.

اپل نیز از طریق شعبه‌های خود در اروپا با مقامات ایرانی ارتباط پیدا کرده تا زمینه فعالیت رسمی و حتی دایرکردن فروشگاه رسمی را بررسی کند. هرچند حضور مستقیم اپل در ایران به ضرر فروشندگان و توزیع‌کنندگان ایرانی است و ممکن است فروش مستقیم تبدیل به فروش غیرمستقیم از طریق توزیع‌کنندگان شود، اما موضوع خدمات پس از فروش، دغدغه هر دو طرف است که تا این موضوع حل نشود، حضور رسمی و مستقیم صورت نخواهد گرفت. با وجود اینکه تاکنون اقدام رسمی از سوی هیچ‌یک از شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران نشده است، اما در هفته اخیر برخی نمایندگان کشورهای خارجی در نمایشگاه الکامپ حضور یافتند تا از نزدیک به ارزیابی فضای ایران بپردازند.

منبع: روزنامه شرق

درباره نماد امنیت وب

“نماد امنیت وب” به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه امنیت نرم افزار و سرویس های تحت وب، با ارائه سرویس های امنیتی برای تمامی کسب و کار ها و دارای نمایندگی شرکت Acunetix (اکوانتیکس) بعنوان محبوب ترین اسکنر امنیتی black box در دنیا، ایمنی وب سایت شما را در مقابل حمله هکر ها تضمین می کند.

اسکن امنیتی وب سایت
(5000 تومان)

نوع وب سایت: وبلاگ، شرکتی، تجارت الکترونیک و کسب و کارحرفه ای
آسیب پذیری های OWASP (شامل بررسی 10 آسیب پذیری متداول)
اسکن نرم افزار/وب سایت توسط Acunetix نسخه 11
اسکن تمامی پورت ها با ابزار Nmap
اسکن وب سرور و پیکربندی آن توسط ابزار Nikto
اسکن تزریق توسط نرم افزار قدرتمند SQLmap