اینستاگرام به سرویس خود ویژگی احراز هویت دوعاملی را اضافه کرد

اینستاگرام جزو آخرین سرویس‌هایی است که در چند سال اخیر گزینه‌ی احراز هویت دوعاملی را به کاربران خود ارائه داده است. همان‌طور که می‌دانیم سرویس اینستاگرام توسط فیس‌بوک خریداری شده است. مالک فیس‌بوک فعال شدن سرویس احراز هویت دوعاملی را روز پنج‌شنبه عصر در وبلاگ خود اطلاع‌رسانی کرد. با فعال کردن این ویژگی هر بار که کاربران می‌خواهند وارد حساب اینستاگرام خود شوند، باید کدی را که از طریق پیامک برایشان ارسال شده، وارد کنند. این سرویس از قسمت تنظیمات و احراز هویت دوعاملی قابل فعال‌سازی است.

در نگاه اول، ویژگی احراز هویت دوعاملی در اینستاگرام بیش از سایر سرویس‌ها نمود پیدا می‌کند. به محض فعال کردن این ویژگی، اینستاگرام ۵ کد امنیتی پشتیبان مختلف ارائه می‌کند و کاربر هیچ کدی را به شکل متن دریافت نخواهد کرد. از این کدهای امنیتی که ۸ رقمی هستند، زمانی که تلفن همراه کاربر به سرقت رفته، گم شده و یا آلوده شده است نیز می‌توان استفاده کرد. این سرویس به‌طور خودکار اسکرین‌شات از این کدها تهیه کرده و در بخش تصاویر کاربر ذخیره می‌کند. همچنین این کدها را می‌توان در حافظه‌ی موقت دستگاه رونویسی کرد.

احراز هویت دوعاملی تقریباً در تمامی سرویس‌ها رایج شده است. گوگل اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۰ میلادی سرویس احراز هویت دوعاملی را بر روی برنامه‌های خود پیاده‌سازی کرد. شرکت فیس‌بوک در سال ۲۰۱۱ و توییتر در سال ۲۰۱۳ این سرویس را اجرایی کردند. شرکت فیس‌بوک که به داشتن تنظیمات امنیتی بسیار قوی معروف است، در سال ۲۰۱۲ میلادی اینستاگرام را به قیمت ۱ میلیارد دلار خریداری کرد و اینک گزینه‌ی احراز هویت دوعاملی را بر روی آن فعال کرده است. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل، تعداد زیادی سرویس‌های امنیتی را هنگام ورود به حساب‌ها در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.

فیس‌بوک چند سال قبل، سرویس تولید کد را که بخشی از فرآیند تأیید ورود به حساب بود ارائه کرد. این سرویس در هر ۳۰ ثانیه، یک‌بار یک کد تصادفی ۶ رقمی تولید می‌کند تا زمانی‌که کاربر به تلفن همراه خود دسترسی ندارد، با استفاده از این کد وارد حساب خود شود. با استفاده از این سرویس همچنین می‌توان گذرواژه‌ی حساب‌ها را نیز بازنشانی کرد. این شرکت اوایل سال جاری نیز سرویس بازیابی محوّله را ارائه کرد. این ویژگی بسیار شبیه به احراز هویت دوعاملی بوده و برای ورود به حساب‌هایی مانند گیت‌هاب، رمزواره‌های رمزنگاری‌شده تولید می‌کند که بر روی حساب فیس‌بوک ذخیره می‌شوند.

مهندس امنیتی فیس‌بوک در توضیحات خود گفت: «استفاده از یک آدرس رایانامه به تنهایی نمی‌تواند سطح امنیتی برابر با احراز هویت دوعاملی را برای بازیابی و دسترسی به حساب‌ها فراهم آورد.» اوایل امسال فیس‌بوک همچنین کلیدهای فیزیکی را در اختیار کاربران خود قرار می‌داد تا لایه‌های امنیتی بیشتری را به کاربران خود ارائه داده باشد.

منبع: asis

درباره نماد امنیت وب

کانال اخبار فناوری اطلاعات نماد امن

“نماد امنیت وب” به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه امنیت نرم افزار و سرویس های تحت وب، با ارائه سرویس های امنیتی برای تمامی کسب و کار ها و دارای نمایندگی شرکت Acunetix (اکوانتیکس) بعنوان محبوب ترین اسکنر امنیتی black box در دنیا، ایمنی وب سایت شما را در مقابل حمله هکر ها تضمین می کند.