انگیزه‌های شرکت Verizon برای خرید شرکت یاهو

شرکت ارتباطاتی Verizon به تازگی تمایل خود را برای خرید بخش‌هایی از دارایی شرکت یاهو را اعلام کرده است. طبق گزارش مجله خبری Bloomberg، مبلغ توافقی برای این قرارداد ۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

از آنجایی که این توافق میان دو شرکت هنوز نهایی نشده است، نمی‌توان در حال حاضر با اطمینان گفت که کدام بخش‌های شرکت یاهو در این توافق به فروش خواهد رفت.

سخنگوی شرکت یاهو در یک مصاحبه با مجله خبری CNNMoney اعلام کرد: «در حال حاضر به منظور حفظ شرایط موجود و عدم بروز مشکلات آتی، از هرگونه اظهارنظر در این خصوص تا زمان حصول توافق خودداری خواهیم کرد.»

در ادامه مباحث مختلفی در مورد این توافق مطرح خواهد شد. مسئله‌ای که ذهن را به خود مشغول می‌کند، این است که شرکت Verizon به چه دلیل و با چه انگیزه‌هایی قصد چنین اقدامی را دارد. در بخش اول به دلایل شرکت یاهو برای این امر پرداخته می‌شود و در بخش دوم انگیزه‌های شرکت Verizon به بحث گذاشته خواهد شد.

شرکت یاهو که در سال ۱۹۹۵ راه‌اندازی شد، در زمان خود یکی از بهترین برنامه‌های اینترنتی موجود بود، اما با ظهور برخی برنامه‌ها و شرکت‌ها نظیر گوگل و فیسبوک و یا حتی برخی شرکت‌های نوبنیان مانند Snapchat و WhatsApp، معروفیت این شرکت به تدریج کاهش یافت.

ماریسا مایر، رئیس شرکت یاهو که قبلاً یکی از مسئولان شرکت گوگل بود، مبالغ هنگفتی را برای شرکت یاهو و محصولات تلفن همراه این شرکت هزینه کرده است. وی طی یکی از اقدامات خود با خرید وبگاه Tumblr، سعی در افزایش مشتریان خود و همچنین افزایش محتوای رسانه‌ای شرکت خود داشت، اما در برهه‌ای از کار خود در این شرکت، در مدیریت درآمدهای ناشی از تبلیغات دچار مشکلاتی شد و به همین دلیل این شرکت ورشکست شد.

دوشنبه گذشته، این شرکت اعلام کرد که پس از حذف برخی بخش‌های مالی این شرکت، سود به دست آمده در سه ماه دوم سال، با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شد و همچنین سود عملیاتی نیز ۶۴ درصد کاهش پیدا کرد.

به همین دلیل و پس از انتظار چند ساله سرمایه‌گذاران، مایر اعلام کرد که شرکت یاهو برای جبران خسارات رخ‌داده، به دنبال برنامه‌های راهبردی جدید مانند فروش دارایی‌های اصلی خود خواهد بود.

در این میان و بر اساس گمانه‌زنی‌ها، از شرکت Verizon به عنوان شرکت خریدار یاهو یاد می‌شد و زمزمه‌هایی نیز مبنی بر تصمیم این شرکت بزرگ حوزه ارتباطات برای ادغام یاهو با شرکت بزرگ رسانه‌ای AOL شنیده می‌شد. شایان ذکر است که شرکت Verizon در سال گذشته شرکت AOL را به مبلغ ۴/۴ میلیارد دلار خریداری کرد.

اکنون شرکت‌های Verizon و یاهو در حال مذاکره هستند و شنیده‌ها حاکی از این است که شرکت Verizon برای خرید یاهو حاضر به پرداخت مبلغ ۵ میلیون دلار است.

اکنون با توجه به مطرح کردن مباحثی در مورد انگیزه‌های شرکت یاهو برای این قرارداد، لازم است که در مورد انگیزه‌ها و برنامه‌های شرکت Verizon نیز مباحثی را مطرح کرد. سؤالی که در این خصوص در ذهن مطرح می‌شود این است که شرکت Verizon که یکی از شرکت‌های فعال حوزه ارتباطات تلفن همراه است، به چه دلیل قصد خرید دارایی‌های اصلی یک از شرکت‌ ورشکسته اینترنتی را دارد.

در این خصوص می‌توان گفت که با توجه به موفقیت‌های صنایع بی‌سیم در حوزه رایانه و اینترنت، شرکت Verizon اقدام به خریداری برخی شرکت‌های اینترنتی و تبلیغاتی مانند AOL کرده است تا در بازار تبلیغات تلفن همراه که بخش اعظمی از آن توسط دو شرکت گوگل و فیسبوک اداره می‌شود، بهتر به رقابت بپردازد. این انگیزه به تنهایی می‌تواند برای این شرکت کافی باشد تا اقدام به خرید بخش‌های محتوایی و تبلیغاتی شرکت یاهو کند.

شرکت یاهو در حال حاضر میلیون‌ها کاربر و همچنین مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها مانند Flickr ،Tumblr ،Yahoo Finance و Yahoo Sports و همچنین برخی فناوری‌های تبلیغات دیجیتال مانند Flurry و BrightRoll را دارد و از آنجایی که بخش ارتباطات سنتی شرکت Verizon به تازگی کارایی لازم را نداشته است، قطعاً شرکت‌هایی مانند یاهو و AOL در حوزه تبلیغات دیجیتال در تلفن‌های همراه به کمک شرکت Verizon خواهند آمد.

این توافق باعث می‌شود شرکت Verizon مجموعه بزرگ و قوی از محتوا و سود را از طریق تبلیغات به دست آورد. این شرکت ارتباطاتی همچنین می‌تواند با استفاده از اطلاعات کاربری عظیم موجود، تبلیغات را برای این کاربران و همچنین دیگر منابع ممکن ارسال کند و از این طریق نیز سودی را کسب کند.

منبع: asis

درباره نماد امنیت وب

“نماد امنیت وب” به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه امنیت نرم افزار و سرویس های تحت وب، با ارائه سرویس های امنیتی برای تمامی کسب و کار ها و دارای نمایندگی شرکت Acunetix (اکوانتیکس) بعنوان محبوب ترین اسکنر امنیتی black box در دنیا، ایمنی وب سایت شما را در مقابل حمله هکر ها تضمین می کند.